Saturday, May 21, 2011

Pantai

Petang itu dia berjalan perlahan ke arah pantai. Matanya memandang terus pada laut yang biru itu. Hatinya tenang. Tiupan bayu pantai itu seolah-olah berbisik padanya akan mantera ketenangan yang dia impikan. Ditinggalkan jalan raya yang sibuk dengan kenderaan-kenderaan yang berlumba-lumba ke arah masing-masing.
Dia berjalan sehingga kakinya menapak ke arah sebuah gerai kecil. Gerai itu kelihatan usang, dengan atap zink yang sudah berkarat, tiang kayu yang sudah reput akibat berhujan panas di tepi pantai. Semangkuk bihun sup suam bersama beberapa keping keropok lekor menjadi santapan dia. Air kelapa sejuk di dalam gelas besi membuka seleranya petang itu. Deruan angin pantai bersama ombak biru di laut membawanya jauh ke dalam benak mindanya. Bermacam-macam perkara yang difikirkan. Kadang kala dia menghela panjang mengenang nasib diri yang tidak seperti orang lain. Bihun sup itu dihabiskan dengan penuh rasa tawar hati. Dia tidak rasa bihun sup dan keropok lekor dapat menghiburkan diri dia.
Setelah selesai di gerai, dia melangkah turun ke pantai. Kakinya tidak kekok berjalan di atas pasir. Dia semakin teruja untuk melangkah menuju gigi air. Ombak itu seolah-olah melambai dia agar masuk ke dalam laut biru itu. Dia melihat gelagat anak-anak remaja remaja yang bermandi-manda di tepi pantai itu. mereka berenang merentasi gelombang air itu. Dia hanya mampu melihat dari jauh. Tidak tercapai oleh niatnya untuk berlibur di pantai itu.
Kakinya melangkah sepanjang pantai itu. Ombak laut bermanja-manja pada kakinya, memberikan ketenangan kepada dirinya. Kanak-kanak sedang leka bermain bersama ibubapa mereka. Tapak-tapak kaki yang kecil itu berselerak di pantai. Kadang-kadang ada tapak-tapak kaki itu hilang dibawa ombak. Dia melangkah perlahan dan perlahan. Matanya kadang kala menangkap pemandangan pelabuhan yang sibuk itu. Di situ hasil perut bumi dibawa ke darat setelah digali dan digali. Bermacam-macam ragam dilihatnya di tepi pantai.
Langkahnya terhenti seketika apabila melihat seorang pakcik yang hairan melihat bangkai ikan yang terdampar di tepi pantai. Itu mungkin ikan laut dalam yang tersesat dibawa arus ombak dan tidak sempat untuk bersama ombak itu pulang ke pantai. Pak cik itu masih melihat ke arah ikan itu dengan penuh tanda tanya. Dia hanya mampu menggeleng kepala melihat gelagat pakcik itu.
Air masih lagi setia mengalun ke pantai, dan dia berhenti sejenak melihat ufuk langit yang jingga kemerahan nun jauh di sana. Dia melangkah ke pasir yang kering hingga ke jalan kecil. Sesekali dia memandang ke arah pantai, melihat ombak memanggil-manggilnya kembali ke arah laut itu.

No comments:

Post a Comment